Toborzás a Hiflylabs-ben

 Olvasási idő: 4 perc

A Hiflylabs-ben, a kezdeti, formálódó időszakot követően természetes igényként merült fel többekben, hogy definiáljuk magunkat önmagunk számára és helyezzük el magunkat abban a térben, ahol más, szintén projektcégként működő versenytársaink is teszik a dolgukat. Az identitás nyilvánvalóan egy sokdimenziós kérdés, de ezek közül egyet most itt kifejezetten szeretnék kiemelni: fontosnak éreztük, hogy legyen egyértelmű (első körben legalább számunkra), hogy a bodyshopping cég – kompetencia cég tengelyen hol helyezkedünk el. A skála egyik vége, a tisztán „bodyshopping cég” mint kifejezés a mi tolvajnyelvünkben (de a piacon talán sokakéban) egy olyan vállalkozást takar, ami felveszi a kollégát, de rögtön ki is delegálja egy ügyfélhez, egy projektre. A kolléga az ügyfélnél él, a megbízatása a projekt végéig szól. Ha nincs munka, nincs további jogviszony sem. Nincs vagy minimális a közösség építés, nincs „lélekápolás”. A skála másik vége a „kompetencia cég”, ahol egyértelműen szakmai csapat épül, ami szintén projekteket valósít meg, de a csapat tagjai (természetesen) akkor is megkapják a fizetésüket, ha éppen két projekt között vannak, erős az összetartozás érzése, a csapatszellem, akárcsak a szakmai közösség, és ezeknek az építéséért, fenntartásáért a cég aktívan is tesz.

Néhány évvel ezelőtt ezen a tengelyen mi egyértelműen és 100%-osan kompetencia cégként definiáltuk magunkat. Az elmúlt néhány évben, részben az agilis szemlélet térhódításával párhuzamosan azonban az ügyfeleink egyre inkább igényelték (és igénylik mind a mai napig) azt, hogy kollégák csak náluk, teljes időben, hosszú távon dolgozzanak. Ennek igyekezvén eleget tenni, 2-3 éve már nálunk is megjelentek a projektre felvett kollégák, akiket aztán jellemzően elkezdünk közelíteni a kompetencia alapú céges modellünkbe. Így ma már foglalkoztatunk tartósan egy projekten dolgozó kollégákat is, de továbbra is markánsan kompetencia alapú cégként tekintünk magunkra.

Az új kollégák toborzása szempontjából a tapasztalataim szerint jelentősen egyszerűbb dolgunk is van akkor, amikor egy interjún a kompetencia cég által nyújtott értékekkel tudjuk kecsegtetni a leendő kollégákat. A munkahelyi közösséghez való kötődés igénye szinte mindenkiben megvan, és egy összetartó, együttműködő, barátságosságra és nyíltságra építő kultúra az interjúzóink nagy tömege számára kifejezetten vonzó tud lenni.

Ahogy egy korábbi posztomban már írtam, a Hiflylabs szerkezetének egyik fundamentuma egy nagyon erős mentori rendszer, amiben minden kollégának van egy mentora, aki odafigyel a munkatárs lelki jóllétére és szakmai fejlesztésére. Egy negyedéves személyes értékelési rendszerünk van, amin keresztül kölcsönös visszajelzésekkel fejlesztjük egymást. A mentorált környezete (a mentor, projektvezető, esetleg szeniorabb munkatársak) meggyőződnek arról, hogy a kolléga „jó helyen” van-e, jól érzi-e magát, illetve értékelést adnak és célokat fogalmaznak meg a következő negyedévre, amit aztán majd közösen ismét visszamérnek. A kolléga visszajelzései pedig segítenek a céget fejlődésben tartani, hiszen menedzserként folyamatos küzdelem a vakfoltjaink mögé belátni (sőt, egyáltalán felfedezni azokat). Nagyon hálás vagyok, ha egy kolléga elmondja a visszajelzéseit, még akkor is, ha az kritikai élű.

A mentori rendszeren túl sok más összetevőből próbáljuk kikeverni azt a kötőanyagot, ami elősegítheti egy szakmai közösség és egy összetartó emberi kollektíva kialakulását és fenntartását. Van egy havi közös információ megosztó találkozónk, amit mi gyűldének nevezünk, ahol egy megadott koreográfia szerint a projektek történéseiről számolnak be egymásnak a kollégák, illetve ahol a cég eseményeiről, döntéseiről, vagy dilemmáiról számolnak be a vezetők. Szintén havi rendszerességgel tartunk egy szakmai műhelyt, ahol a projekt megoldásokról, innovációkról, konferencián hallottakról folyik diskurzus. Rendszeres közös reggelijeink vannak, ahol kakaós csigázás közben mindenki két kérdést válaszol meg: milyen projekten mit csinál éppen, és egy mindenkori meglepetés kérdésre is meg kell felelni (pl. gyerekkorodban mi szerettél volna lenni, vagy van-e valami rendkívüli képességed – szinte mindenkiben lakik egy fejszámolóművész, énekes vagy zsonglőr 😊). Fontos esemény a cégünk életében az évente megtartott kétnapos csapatépítő elvonulásunk. Van egy sor sporteseményünk (közös foci, korcsolyázás, kosarazás), valamint társasjáték estek, közös sörözés, csocsóbajnokság, családi nap és vitorlázás. Persze idén a COVID miatt a fizikai találkozást igénylő programok egy jó részét online programokra cseréltük, ahogy valószínűleg sokan mások is így tettek.

A toborzás nálunk egy folyamatos tevékenység. Az esetek egy részében nem is konkrét pozícióra keresünk, hanem monitorozzuk a munkaerőpiacot, és aki illeszkedik hozzánk, azt kölcsönös szimpátia – és nyilván egyéb közgazdasági csillagegyüttállások teljesülése esetén – felvesszük. Az interjúkon a jelölteket nem csupán az aktuális tudásuk alapján vizsgáljuk, hanem a bennük rejlő potenciálokkal együtt. Akinek jó szoft szkilljei vannak és kulturálisan passzol hozzánk, sok esetben szinte mindegy is, hogy jelenleg mihez ért. BI fejlesztői múltja van, de nem ért ’A’ technológiához, csak ’B’-hez? Nem baj, pár nap vagy pár hét alatt majd belerázódik, mi minden támogatást megadunk hozzá. Meggyőződésemmé vált, hogy az adaptivitás, jó problémamegoldó-képesség és megbízhatóság hármasa a legfontosabb zálogai az eredményességnek, legalábbis azon a futópályán, ahol mi mozgunk. Így a személyiségen kívül leginkább ezeket a jegyeket próbáljuk az interjúkon is feltérképezni.

Igyekszünk, hogy az interjúk reprezentatív mintái legyenek a Hiflylabs működésének. Alapelv, hogy nem szívatunk, nem fölényeskedünk, barátságosak és őszinték vagyunk. A jelöltet minden esetben partnernek tekintjük, egyrészt mert ez a természetünkből fakadó hozzáállás, másrészt mert lehet, hogy a cégünk egyik legértékesebb leendő munkatársával ülünk szemben. Az őszinteséggel kapcsolatban: sokszor még akkor is megpróbáljuk elijeszteni a jelöltet, ha már az első 15 perc után egyértelműen felépült a szimpátia. Inkább kitesszük az asztalra a várható negatívumokat és nehézségeket, mint hogy elhallgassuk azokat. És ha ezekkel együtt is tetszünk: nos, hát akkor csapjunk egymás tenyerébe.

Magyarország egyik vezető adatos cége vagyunk és a mobil/webes alkalmazásfejlesztői lábunk is extrém dinamikusan növekszik (tavaly és idén is dupláztuk a volumenünket). Arra törekszünk, hogy egy olyan munkahelyet teremtsünk, ahová jó bejönni, ahol szakmai sikerek érik a kollégákat és ami üzletileg sikeres.

Szerző: Fehér Tamás – CEO

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.