Mit iszik a tehén?

Mit iszik a tehén? Tejet?

Mit eszik a jó adatelemző? Tortadiagramot?

03_cow

Ahogy az adatok elemzése egyre több szervezetben válik fontossá, mind többen szeretnének adatelemző („data scientist”) csapatot felépíteni. Ahhoz, hogy jó embereket tudjunk felvenni, még inkább megtartani, jó tisztában lenni azzal, hogy a jó adatelemzőt elsősorban az „érdekes feladat” motiválja. A  tortadiagram kevés lesz.

A világban egyre nagyobb a kereslet az adatelemzőkre. Amerikában fele annyi „data scientist” van, mint amennyire szükség lenne, sőt 2016-ban a legkeresettebb munkakör lett a Glassdoor-on. Ezt a hatást egyre inkább tapasztaljuk itthon is: egyre nehezebb bizonyos pozíciókat betölteni.

A jó adatelemző ugyanis egyszerre fogékony az üzleti problémák iránt és hajlandó „bepiszkolni a kezét” és akár adat lekérdező/elemző programkódokat megírni. Az igazi adatelemző nem „teki” vagy „tudós”, hanem olyan, aki érti, hogy milyen eredmények segítik a leghatékonyabban az üzletet.

Nem tudom a világ más részein mi a helyzet, de az itthoni tapasztalatom az, hogy az üzleti szemlélet a legfontosabb készség. Ha emellett a leendő kolléga fogékony a technológia iránt, akkor azt sokkal inkább képes megtanulni.

A jó elemző viszont azt szeretné látni, hogy az eredményei hasznosulnak és utál a fióknak dolgozni. Egy nemzetközi nagyvállalat új budapesti elemzőközpontjába érdekes feladatok ígéretével sok adatelemzőt tudott felvenni, de mivel az érdekes feladatok lassabban érkeztek Kaliforniából, mint ígérték, sokan néhány hónap után tovább is álltak a jónevű cégtől. Ugyancsak sokan távoztak annak az online szolgáltatónak a budapesti csapatából, ahol változott az üzleti stratégia, a nagyvállalati ügyfelek kerültek fókuszba, így az adatelemzés jelentősége csökkent.

Nagyon sokat számít a kreatív légkör, ezért különösen nagy kihívás kis létszámú adatelemző csapatot felépíteni és motiválni. Ha az elemzői feladatok mellett egyre több a „száraz” riportgyártás, akkor félő, hogy kifelé fognak kacsintgatni az értékesebb emberek.

Korrekt jövedelmi szint mellett tehát nem több pénzzel, hanem változatos és értelmes feladatokkal, projektekkel lehet megszerezni az adatnindzsákat.

 

A Hiflylabs üzleti értéket nyer ki az adatokból. A csapat magja jó 15 éve dolgozik ezen, ma már több mint 50 lelkes munkatárssal együtt.

 

A felhasznált kép forrása: https://flic.kr/p/bpaRuP

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.