Magyarországon arányaiban véve kevesebben maradtak otthon a járvány ideje alatt, mint Európában

 

Olvasási idő: 6 perc

A koronavírus járvány első hulláma alatt európai viszonylatban a magyarok többet jártak be a munkahelyre dolgozni és a boltokba vásárolni, ezzel párhuzamosan arányaiban kevesebben maradtak otthon és kevesebben látogatták a parkokat.

A magyar országgyűlés június közepén elfogadta a koronavírus-járvány miatti veszélyhelyzet megszüntetéséről szóló törvényt, illetve a járványgörbe a legtöbb európai országban csaknem teljesen kilapult. Ezzel egyidőben a Google folyamatosan közölte a COVID-19 Közösségi mobilitás jelentését, amely alapján megismerhetővé váltak a felhasználók mozgási szokásai a koronavírusos időszakban. Mára a Google adatai alapján visszatekintően megvizsgálhatjuk, hogy a különböző országok lakói milyen választ is adtak a koronavírus első hullámára.

A magyar és európai mozgási szokások változása a vírus hatására
(százalékos változás, 0 = 2020. január – február)


Forrás: Google, Hiflylabs-analitika

Időszak: A vírus első hulláma (2020. február 15. – június 12.).
Vizsgált országok: Európai Unió tagállamai, továbbá az Egyesült Királyság, Macedónia, Norvégia, Svájc és Szerbia

A Google által követett helyszínek közül a vártaknak megfelelően, mind hazánkban, mind az Európai Unió területen a parkokban és az otthonokban emelkedett meg leginkább az emberek tartózkodási ideje. Az élelmiszerboltokban, a munkahelyeken, az üzletekben, valamint a közlekedéssel töltött idő egyaránt lerövidült. Az átrendeződés azonban jelentős eltéréseket mutat országonként.  Egy átlag európai több időt töltött otthon vagy lazított egy parkban, mint egy magyar. A hazai lakosság pedig arányaiban többet járt be a munkahelyére dolgozni és vásárolt üzletekben a vírusjárvány idején.      

A magyar felhasználók vásárlásai az Eurostat hivatalos méréseiben is visszaköszönnek. A hazai kiskereskedelmi forgalom átlagosan 5,2 százalékkal esett vissza március-június időszakban az év eleji január-februári teljesítményhez képest. A vizsgált európai államok közül a magyar kiskereskedelmi üzletek szenvedték el a 7. legkisebb sérülést, amely kimagasló eredménynek tekinthető az európai, átlagosan 10 százalék feletti zuhanás tükrében. Érdekesség, hogy Norvégiában még növekedett is a boltok forgalma, összhangban a Google mérésével, miszerint az élelmiszerboltok látogatottsága szinte változatlan maradt az északi országban.

Kiskereskedelmi forgalom változása a koronavírus hatására
(százalék, volumenváltozás)

Vizsgált időszak: 2020. március – május, bázis: 2020. január – február.


Forrás: Eurostat, Hiflylabs-analitika

A Google által vizsgált helyszínek
Mára a Google képessé vált arra, hogy a felhasználók anonimizált, földrajzi mozgási adatait különböző helyszínekhez rendelje. Ezt az információt az okostelefonokban található GPS-adatok alapján valós időben követi. A COVID-19 Közösségi mobilitás jelentésbe bekerült helyszínek az alábbiak:

    • Parkok: Mobilitási trendek olyan helyekről, mint a helyi parkok, nemzeti parkok, szabadstrandok, tengerparti sétányok, kutyafuttatók, plázák és nyilvános arborétumok.
    • Otthon: Lakóövezetekkel kapcsolatos mobilitási trendek.
    • Élelmiszerbolt: Mobilitási trendek olyan helyekről, mint az élelmiszerpiacok, élelmiszerraktárak, kistermelői piacok, speciális élelmiszerboltok, drogériák és gyógyszertárak.
    • Munkahely: Munkahelyekkel kapcsolatos mobilitási trendek. 
    • Üzletek: Mobilitási trendek olyan helyekről, mint az éttermek, kávézók, bevásárlóközpontok, vidámparkok, múzeumok, könyvtárak és mozik.
    • Közlekedés: Mobilitási trendek olyan helyekről, mint a tömegközlekedési csomópontok, például metróállomások, buszmegállók és vasútállomások.

A munkahelyen töltött hosszabb idő hazánk esetében magyarázható lehet azzal, hogy a magyar munkahelyek egy része kevésbé volt felkészülve az otthoni munkavégzésre. Hazánk mellett a régió több országában: a cseheknél, lengyeleknél, szlovákoknál, románoknál és a bolgároknál is többet jártak be az emberek dolgozni, mint a nyugati országokban. 

Továbbá a felsorolt kelet-európai országokban – történelmi okokból kifolyólag – magasabb arányban dolgoznak az iparban vagy mezőgazdaságban, amely ágazatokban a home-office átállás ritkán kivitelezhető. A vizsgált országok közül Romániában a dolgoznak a legtöbben az agráriumban és az iparban: a foglalkoztatottak csaknem 43 százaléka dolgozik ezekben az ágazatokban. Magyarországon az emberek negyede a mezőgazdaságban és iparban, míg a háromnegyedük a szolgáltatóiparban dolgozik. A magyar adatokat összevetve egy átlagos európai országéval azt láthatjuk, hogy hazánkban körülbelül 10 százalékponttal kisebb a szolgáltatóiparban dolgozók aránya. Az EU tagállamokat összességében vizsgálva elmondható, hogy a gazdaság szerkezete is erős hatással volt a lakosság otthon töltött idejére, mivel minél nagyobb az ipar és mezőgazdaság aránya az adott országban, annál kevesebbet növekedett az otthon töltött idő.

Foglalkoztatottak szektorok szerint és az otthon töltött idő a koronavírus ideje alatt
(százalék, csökkenő sorrendben)

Foglalkoztatottak aránya a mezőgazdaságban és az iparban az összes foglalkoztatott arányában (2020. I. n. év) Otthon töltött idő esetében vizsgált időszak: 2020. március – május, bázis: 2020. január – február.

Forrás: Eurostat, Hiflylabs-analitika

A Google felhasználói adataiból az is kiderül, hogy a dél- és nyugat-európai országokban jelentős mértékben visszaesett az üzletek, parkok látogatása, munkahelyre bejárás és a közlekedéssel töltött idő egyaránt. Olaszországot, Spanyolországot, Franciaországot és az Egyesült királyságot sújtotta a legnagyobb mértékben a koronajárvány, így ezekben az országokban az otthon töltött idő nagy mértékben növekedett. A lakóövezeteken kívüli összes helyszínen pedig csökkent a lakosság jelenléte.

A koronavírus a legkisebb hatást az északi és balti államokra gyakorolta. Ebbe a kategóriába sorolhatóak Svédország, Dánia, Lettország vagy Norvégia. Ezekben az országokban változtak meg a legkevésbé a felhasználók mozgási szokásai a vírus első hullámának időszakában. Kisebb mértékben hosszabbodott az otthon és jelentősen nőtt a parkokban töltött idő. A további helyszínek forgalma pedig kevésbé rövidült a nyugati országokhoz képest.

Magyarország az európai országok közül inkább az északiak csoportjához áll közelebb. Az üzletlátogatások változása esetén például csak a skandináv országok és Hollandia előzte meg Magyarországot. Szerencsére a magyarok közepes mértékű otthon töltött ideje eddig elegendőnek bizonyult ahhoz, hogy a járvány viszonylag ellenőrzött keretek között tudjon maradni.

Az otthon és a munkahelyen töltött idői változása a vírus hatására
(százalékos változás, 0 = 2020. január – február)

Időszak: A vírus első hulláma (2020. feburár 15. – június 12.).

Vizsgált országok: Európai Unió tagállamai, továbbá az Egyesült Királyság, Macedónia, Norvégia, Svájc és Szerbia

Forrás: Google, Hiflylabs-analitika

Az EUROSTAT adatok és a Google mérései közötti erős korreláció jól jelzi, hogy a modern technológia és a fejlett analitika milyen fontos eszköz lehet az országok gazdasági teljesítményének mérésében is. Ezen információk csak melléktermékei a technológiai megoldásoknak, de real-time előállnak, és az adatgyűjtés is jóval hatékonyabb. A jövőben egészen biztosan nőni fog a szerepe az ilyen típusú információkra épülő adatfeldolgozásoknak, és előrejelzéseknek. 

Szerzők:

Pertics Richárd – Business Analyst

About Pertics Richárd

Jelenleg szoftverfejlesztőként és üzleti elemzőként tevékenykedem, körülbelül 2000 óta foglalkozom komolyabban adatokkal. Kezdetben fejlesztőként, később adatbányászként dolgoztam különböző pénzintézeti adattárházak környékén, fokozatosan közelebb kerülve az üzleti problémákhoz és egyéb szektorokhoz. A BI projektekben az üzleti és technológiai változatosságot kedvelem, de elsődlegesnek tartom a valódi üzleti problémák azonosítását, és azok hatékony, gyakorlatias megoldását.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.