Találd meg Waldot! (CDO blogposzt sorozat 2. rész)

Olvasási idő: 4 perc

Korábbi bejegyzésünkben részletekbe menően írtunk arról, hogy mivel foglalkozik a gyakran emlegetett Chief Data Officer (CDO). Ennek folytatásaképp most azt mutatjuk be, hogy Magyarországon és a nagyvilágban mely vállalatoknál vannak CDO-k, a szervezeti struktúrában jellemzően hol helyezkednek el, vagy ha nincsen ilyen szerepkör, kinél landolnak ezek a feladatok.

CDO történelem

A Gartner felmérése szerint az első CDO kinevezése 2002-re tehető (Cathy Doss @ Capital One), majd 2005-ben az ismertebb óriások közül a Yahoo is kinevezte CDO-ját (Usama Fayyad), 2010-ben pedig már 15 nagyvállalat mondhatta el magáról, hogy van “adatfőnöke”. A kirobbanó növekedést a 2010-es évek második fele hozta, amikor is négyszázról (2014) négyezerre (2017) nőtt a CDO-k száma a világon, 2018-ban pedig a legnagyobb cégek kb. 60%-ának “C-szintjén” már megtalálható volt az adatokért felelős “Officer”.

Hol van tehát Waldo?

Egyáltalán nem egyértelmű, hogy a CDO hol van a szervezeti struktúrában, annak ellenére, hogy a három betűből az első a “C-szintre” pozícionálja alapvetően. A KPMG felmérése szerint a négy leggyakoribb modell a következő ábrán látható.

(Forrás: KPMG)

Klasszikus értelemben a CDO az első modell szerinti működésre lett kitalálva, azonban a többi modell előfordulása is gyakori:

  • bizonyos esetekben az informatikai terület alatt funkcionál, és elsődleges célja az informatika és az üzleti területek közötti kapcsolat megteremtése (pl. ahol egyik üzleti terület sem annyira adat-érett, és az adatos kezdeményezéseket elsősorban informatikai oldalról push jelleggel próbálják elterjeszteni a cégben)
  • máshol a kockázatkezelési területen (Chief Risk Officer, CRO) működik (pl. jelentésszolgálati kötelezettségek miatt bankoknál ez könnyen előfordulhat, ha erre helyezik az adatok kapcsán a fókuszt),
  • vagy bármelyik üzleti területnél, mint operáció, értékesítés, esetleg marketing (pl. ahol tradícionálisan ezen a területen lehetett vagy kellett az adatokat felhasználni értékteremtésre).

Általánosságban elmondható, hogy a CDO szerep léte és szervezeti ereje arányos a vállalat adat-érettségével.

Minden második cégben van CDO?

Nem, ez korántsem mondható el, legalábbis a fő piacunknak számító magyarországi helyzet nem ezt igazolja. Ennek egyik oka, hogy a fenti adatok elsősorban cégcsoportokra, multinacionális nagyvállalatokra vonatkoznak, amelyekből Magyarországon kevés található meg – legalábbis fő döntéshozóik, a “C-szint” jellemzően nem a budapesti irodákban ül.

Ha 2019 végén, 2020 elején rákerestünk Linkedinen arra, hogy kiknek a pozíciójára igaz Magyarországon a “Chief Data Officer” vagy hasonló (pl. Director of Chief Data Office vagy Chief Data Manager), a következő cégeket kaptuk eredményük:

  • Cetelem
  • Citibank
  • K&H Bank
  • MOL
  • Nemzeti Mobilfizetési Zrt.
  • Takarékbank
  • Unicredit
  • … és itt véget is ér a lista.

Jogosan merül fel a kérdés, hogy miért nincsen több CDO egy ~10 milliós lakosságú országban, a válasz elsősorban a következőkből áll össze: 

  • ahogy említettük, sok nagyvállalat vezetősége nem Magyarországon van, a CDO szerepkör pedig alapvetően nem a KKV szektorra jellemző,
  • sok cég még nem tart ott az adat-érettségben, hogy ilyen szintű dedikált szereplő foglalkozzon az adatokkal,
  • valamint vannak olyan vállalatok, ahol a CDO szerepkör részeiben vagy teljes egészében a szervezetben elszórva, több szereplőnél jelenik meg.

Ki végzi el a CDO feladatait, ha nincsen CDO?

Jogosan merül fel a kérdés, hiszen a cégek többségénél nem található ez a pozíció, de bizonyos cégek adat-érettsége már megkövetel egy-egy adatos szerepkört, ha nem is hívják azt CDO-nak. Ugyan a CDO feladatkörének megfogalmazása nem egyértelmű, nagy általánosságban kijelenthető, hogy legalább az alábbi feladatokat értjük alatta:

  • adatkultúra kialakítása és terjesztése,
  • adatminőség javítása,
  • elérhető és átlátható adatvagyon kialakítása és karbantartása,
  • adat-alapú üzleti értékteremtés támogatása.

Ezeket a feladatokat van, hogy egy-egy szereplő részeiben elvégzi, de van, hogy egyszerűen a cégeknek nincsen dedikált posztjuk pl. az adatminőség javítására vagy az adatkultúra kialakítására és terjesztésére. A hazai tapasztalatunk alapján az alábbi modellek a leggyakoribbak:

  1. Megesik, hogy egy Chief Digitalization Officer vagy Chief Information Officer pozícióba kerül bele a CDO feladatköre is.
  2. Előfordul, hogy van egy “Head of Data”, “Lead Data Scientist” vagy “Head of Business Intelligence” (vagy ezekre hasonlító szerepkör), ahol valójában megtörténik mindaz, amit egy CDO is megcsinálna – habár láthatóan kisebb szervezeti súllyal, alkupozícióval. Ez gyakran egy üzleti terület vagy az informatikai terület alá beágyazva történik, kevésbé a teljes cég érdekeit szem előtt tartva.
  3. Van rá példa, hogy közvetlenül a CTO / CIO szintjén történik meg a CDO-hoz tartozó feladatok ellátása – ez elsősorban nem az üzleti értékteremtésről, hanem kötelezettségek teljesítéséről szóló célok esetén tapasztalható.
  4. Az adat-érettség alacsonyabb szintjén nincsenek ilyen feladatokkal ellátott vezetők, gyakran csak egy-két elemző van a cégben, akiktől a fentieket nem várja el senki, elsősorban ad-hoc elemzések és lekérdezések gyártása a feladatuk.
  5. Nem tart ott a cég, hogy életre keljen a CDO poszt, vagy akár az előző pontban említett kisebb elemzői csapat. Jellemzően ilyen esetben egy virtuális adatos csapat van csupán, akik valójában elemzői vénával megáldott üzleti szakértők, az informatikai csapat segítőkész fejlesztői, valamint jó esetben lelkes üzemeltetői.

A fentiek összefüggnek az adat-érettséggel, ami általánosságban egy iparági jellemző is, így a legtöbb CDO-t és “hasonmásait” a pénzügyi szektorban lehet fellelni Magyarországon is. Természetesen vannak “adattal született iparágak” is, pl. az online retail, ahol azért nincsen CDO, mert a fő üzleti terület (pl. marketing) az.

Sok magyarországi cégnél nyomaiban már tehát láthatók a CDO feladatkörök és meg-megjelennek az adatos csapatok, viszont maga a CDO pozíció még nem elterjedt – legalábbis a Linkedinre* kiírt információkból kiindulva. Ezzel szemben a nemzetközi trendek arra engednek következtetni, hogy néhány éven belül az adatok fontosságának növekedésével a CDO-k száma is egyre magasabb lesz, így talán a magyarországi cégeknél is egyre nagyobb számban alkalmaznak majd CDO-kat.

*Fontos megjegyezni, hogy a kiszervezettség aránya nagyon eltérő: van, ahol szinte minden érintett szereplő külsős, és találunk olyan céget is, ahol csak az infrastruktúrát/technológiát adják külső szakértők. A Linkedines keresésünk nagy eséllyel nem adja ki a külsősöket.

Felhasznált források:

https://medium.com/datapace/the-number-of-chief-data-officer-is-rising-but-this-role-is-still-unclear-be6add07315b

KPMG: The Chief Data Officer: A welcome new C-suite member in data-driven organisations

Szerző: Matzon Ákos – A Hiflylabs tanácsadó csapatának vezetője

About Matzon Ákos

A Hiflylabs tanácsadó csapatának vezetője vagyok. Alapvetően Big4 üzleti tanácsadói háttérrel rendelkezem, 2018 óta dolgozom a Hiflylabs-nél, ahol több adatos projekt implementációját vezettem.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.