Olvasási idő: 2 perc
Az adatos projektek megtérülése
Adatos megoldások szállításával foglalkozó projektcégként természetesen alapvetően mi is abból élünk, hogy a pénz, amit az ügyfeleink ránk költenek, az többszörösen térül meg számukra. Ezért kulcskérdés, hogy hogyan számítsuk a befektetések megtérülését.
A ROI számítás csapdája
Egy projekt után viszonylag egyszerű összegezni a mérleg kiadás oldali serpenyőjét: külső szállító költsége + belső költség + esetleges licenszek, eszközök.
Azonban a serpenyő másik oldalát, azaz, hogy mit hozott a projekt, azt nem mindig ilyen könnyű “megpakolni”. Sokszor a projekt direkt pénzügyi hasznának kimutatásához is bonyolultabb számítások kellenek. Extrém esetben külön adatos mini projekt kell egy pontos számításhoz :-). Nemegyszer tapasztaljuk azt is, hogy a folyamatos ROI nyomás feszültséget visz a projektbe, és blokkolhatja a kétirányú információ megosztást, tudástranszfert.
A megtérülés kimutatását emellett torzíthatják belső érdekek, félelmek. Van, amikor egy sikeres adatos projekt azt váltja ki, hogy az érintett szakértőknek meg kell magyarázniuk, hogy eddig miért nem azon a hatékonyságon működtek a folyamatok, ami magával az adat alapú megközelítéssel elérhetővé vált. Ez olyan csapdahelyzet, amit mindenképpen el kell kerülni.
Járulékos előnyök
Természetesen adatos projekt elindításánál és kiértékelésnél kiemelten fontos szempont a realizálható üzleti haszon, azonban azt tapasztaljuk, hogy sokszor a járulékos hasznok értéke eléri vagy meg is haladhatja a direkt pénzügyi előnyöket. Az alábbiakban megpróbáljuk csokorba szedni ezeket a pozitív hozadékokat.
- Adattudatosság növelése: egy analitikai vagy dashboard projekt után természetszerűleg nő a projektben résztvevők “adatérzékenysége”, a mindennapi munkájuk során hamarabb nyúlnak analitikai eszköztárhoz.
- Összehozza a társterületek szakértőit: a projektek nagy része arról szól, hogy megértsük a folyamatainkat, igazoljuk vagy vessünk el eddigi vagy új hipotéziseket, ehhez általában több terület bevonása és érdemi kommunikáció szükséges.
- Tisztább képet kaphatunk az alaprendszerek adatainak elérhetőségéről, megbízhatóságáról: az operatív rendszerek nem azért épültek, hogy azokból riportokat, elemzéseket könnyű legyen csinálni, jó, ha ez tudatosul.
- A projektben résztvevő kollégák módszertanilag és technikailag fejlődnek: legyen szó egy dashboard eszköz megismeréséről vagy a prediktív módszertani folyamat megértéséről.
- Rákényszerít, hogy jobban formalizáljuk a kérdéseinket: a jó kérdésfeltevés mindig kulcs, de ezek lefordítása adat-nyelvre sokszor még összetettebb feladat.
- Garantáltan új dolgokat tudsz meg a hozzád tartozó üzleti terület vagy műszaki egység működéséről: ez gyakorlatilag elkerülhetetlen, csak nyitottság kell hozzá.
- Adatfeltárás “mellékhatásai”, adatismeret növekedése: elemszámok, értékkészletek, eloszlások – már az adatfeltárás is rengeteg információt szállít.
- A “három közül egy” urban legend megtalálása: a tapasztalat azt mutatja, hogy rendszerint makacsul rögzült vélemények közül néhány hamar megdől, mert nem igaz vagy már elavult.
Büszkék vagyunk arra, hogy a projektjeink túlnyomó része az ügyfeleink számára kiemelt pénzügyi haszonnal járnak, de szeretnénk, hogy a fent említett “mellékhatásokat” is egyre többen értékeljék. Egyáltalán nem tartjuk a valóságtól való elrugaszkodásnak azt sem, ha egy kezdeményezés éppen a járulékos célok elérése érdekében indul.
Szerzők:
Biró Szabolcs (Head of Advanced Analytics)
Zimmer Márton (Managing Partner)