Olvasási idő: 2 perc
A Hiflylabs csapatából többen vitorláznak, ha tehetik, és néha a csapat többi tagjának is megmutatják ennek a sportnak a szépségeit. Pár hete is együtt vitorláztunk a Balatonon, és a kikötőkben már láthattunk néhányat a Kékszalagra készülő legendás hajókból. Ha adattal találkozunk, azt szeretjük valamilyen rendszerbe szervezni. Még a legnagyobb hőségben is. Így tettünk a múlt hét végén megrendezett 49. Kékszalag bajnokság adataival is:
A Kékszalag kapcsán az utóbbi években sokan felvetik a kérdést, jó-e, ha egymástól ennyire eltérő hajóosztályok egy versenyen méretik meg magukat. Ez eldőlt, de sok versenyző véleménye mégis az: mindenki a maga Kékszalagját futja – még ha nagyon eredmény-centrikus, akkor is legfeljebb a saját hajóosztályáét –, a többiekkel a vízen nem érdemes törődni. Objektív szempontból ugyanakkor érdekes, hogy a nyílt többtestűek (katamaránok) osztályában versenyző első helyezett 10, a Yardstick I/1-es elsője 15 óra alatt ért célba, őt követte 18 órás menetidővel az első 70-es cirkáló, majd mögöttük látható a mezőny többi résztvevője. 26 óra környékén elég nagy tumultus lehetett Balatonfüreden. Vagyis ebben a kis szélben a nagy katamaránok másfélszer gyorsabbak voltak a következő hajóosztály vitorlásainál, és majd’ kétszer gyorsabbak a Balaton „nagyasszonyainál”, a 70-eseknél. (A Kékszalag rekordját 1955-től, 57(!) éven át egy 70-es cirkáló, a Nemere II tartotta 10 óra 40 perces (hivatalos) idővel; ennél idén a katamaránok kis túlzással szélcsendben jobb időt futottak.)
A csütörtök (július 6. ) reggel rajtolt versenyen az első helyezett még aznap este beérkezett, a többi hajóosztály legjobbjai már másnap, a fenti sorrendben úsztak be a balatonfüredi célba.
A balatoni vitorlázás sokszínűségét mutatja, hogy a mezőny majd felét az osztályként külön nem induló Yardstick-es hajók adják, de 20-nál több hajóosztály is fel tudott mutatni kellő számú indulót.
A 2017-es Kékszalagon több mint húsz egyesület hajói indultak, a legtöbb kategória győztes hajó a Túravitorlás Sportklub színeiben.
Ha szárazföldön kellene megtennünk ezt az utat, a Kékszalag hivatalos távjával Budapestről Pozsonyig vagy Szegedig jutnánk el. A valóságban jóval tovább, mert a versenyzők a legjobb szelet keresve természetesen nem légvonalban haladnak végig a versenypályán. 394 hajó futott be a célba, ők összesen 63 040 km-t tettek meg, ami kb. másfélszer a Föld kerülete, illetve csak kicsivel több, mint amennyit Fa Nándor vitorlázott a Vendée Globe-on.
Adatok forrása: http://www.kekszalag.hu/verseny/eredmenyek/, A vizualizáció eszköze:Tableau.
Szép nyarat, jó pihenést, aki teheti, iktasson be egy vitorlázást is!
A Hiflylabs üzleti értéket nyer ki az adatokból. A csapat magja jó 15 éve dolgozik ezen, ma már több mint 50 lelkes munkatárssal együtt.